Thursday, June 4, 2015

Kebaikan Kepada Penggemar Brokoli

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم    
Assalammualaikum Dunia

Brokoli menduduki peringkat atas sebagai sayuran yang paling bergizi didunia. Selain itu, sayuran ini juga dikenal sebagai makanan pendetoks tubuh yang baik dan sumber tinggi Vitamin E. Satu cangkir brokoli menawarkan vitamin ini sekitar  4 % dari kebutuhan harian anda. 

Saya adalah penggemar sayur brokoli, ini jela satu-satunya sayur warna hijau yang saya suka tp nk makan hari-hari tak terdaya la plak. Selama ni mungkin kita tak pernah tahu tentang baiknya makan brokoli ni, kita tahu baik tapi tak tahu baik untuk apa.

Hari ni Nisa nak share tentang kebaikan yang kita peroleh dari khasiat Brokoli.

Pertama : Tekanan Darah
Selain kaya dengan kalium, Brokoli juga mengandungi magnesium dan kalsium yang membantu mengawal tekanan darah. Elok ni untuk orang yang selalu stress kerja dan high blood presure.

Kedua : Vitamin C
Semangkuk brokoli mengandungi RDA vitamin C, antioksidan yang diperlukan tubuh manusia dan juga penyembuh yang berkesan untuk melegakan ketidakselesaan selesema biasa.

Ketiga : Kesihatan Tulang
Brokoli mengandungi tahap kalsium dan vitamin K yang tinggi, kedua-duanya adalah penting untuk kesihatan tulang dan mencegah osteoporosis.Wahhh, best ni amalkan aktiviti yang sihat untuk tulang sambil makan brokoli yang bagus utk tulang jugak.

Keempat : Penlindung Kulit
Brokoli membantu dalam membaiki kerosakan kulit serta menyahtoksik dan membaik pulih secara berterusan. 
Kelima : Diet
Brokoli kaya dengan serat, yang membantu dalam penghadaman, mencegah sembelit, mengekalkan gula dalam darah yang rendah, dan membendung selera makan berlebihan. Tambahan pula, satu hidangan brokoli mempunyai banyak protein menyamai secawan beras atau jagung.

Keenam : Kesihatan Mata
Kajian telah menunjukkan bahawa amalan pemakanan brokoli berupaya menjaga kesihatan mata selain dapat menghalang pembentukan katarak akibat pengaruh usia. Ia juga membantu mengekalkan penghilatan yang terang dan baik.

Ketujuh : Jantung Sihat
Mengurangi risiko penyakit jantung. Karotenoid lutein ditemukan dalam brokoli dapat mencegah penebalan arteri di jantung, sehingga mengurangi risiko penyakit jantung, terutama stroke.

Kelapan : Mempertahankan kehamilan
Mempertahankan kehamilan yang sehat. Brokoli merupakan sumber folat yang membantu mencegah cacat saraf seperti spina bifida pada janin. Semua wanita membutuhkan sumber rutin folat selama kehamilan.

TAHNIAH! ANDA TELAH MEMBUAT PILIHAN YANG TEPAT KERANA MEMILIH BROKOLI !

Jangan risau bagi sesiapa yang tidak suka makan brokoli, Nisa boleh mebantu anda dapatkan khasiat dari vitamin e dan vitamin c demi kesihatan tubuh berpanjangan.InsyaAllah.

Promosi Vitamin C dan Vitamin E Shaklee.
BELI 6 DAPAT 1 PERCUMA!!
boleh share dengan sedara mara & kawan_kawan

ATAU BELI Twin Pack DAPAT 5% OFF.
WHAT ARE YOU WAITING FOR? DON'T MISS IT, JUST GRAB IT!
 


♥ SID : Khairunnisa
♥ ID No : 1200126
♥ SMS/WhatsApp : 012-3139439
 Emel : kieronnisa@gmail.com
♥ Facebook : Khairunnisa AB


5 comments:

  1. Assalam Nisa, mesti la suka brokoli n suke produk shakelee... ade brokoli buat sup balik kang, wat dinner anak2, hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam emme, sedapnye sup brokoli.sedap n sihat ;)

      Delete
  2. dulu tak makan brokoli ni sebenarnya, lepas selalu buat puree kat anak hari tu, terus jatuh cinta ngan brokoli ni. lagi2, wat sayur campur dengan cendawan dan carrot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus tu.anak2 membina rasa suka nk mkn sayur sejak mereka dh bleh mkn.good mom! *thumb up :)

      Delete
  3. Assalamualaikum,
    Aini mmg hantu brokoli.. masak apa cara pun brokoli akan Aini terus makan..haha.. Klau malas nak tumis wat rebus pun dh cukup sedap..yum..yum..

    ReplyDelete