Wednesday, June 3, 2015

Coklat Sedap Untuk Kulit??

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم    
Assalammualaikum Dunia
 
Coklat selain merupakan makanan yang lazat dan banyak digemari ternyata memiliki banyak manfaat untuk kecantikan. Jom kita ambil sedikit masa untuk baca sampai habis manfaat coklat, pastu kita boleh amalkan dengan kaedah yang betul.
 



1. Scrub 
Anda boleh menggunakan serbuk coklat dengan susu serta yoghurt untuk membuat scrub. Scrub ini boleh membersihkan dan mencerahkan kulit dan mengganti sel kulit mati. Serbuk coklat juga boleh dilelehkan sebelumnya atau ketika dicampur dengan susu. Sapukan scrub cokelat ini pada wajah dan leher yang basah. Sapukan scrub searah jarum jam atau berlawanan selama 10 minit. Biarkan selama 5 minit dan kemudian basuh dengan air yang bersih.

2. Anti-ageing 
Kita semua tentu tak ingin ada garis halus terlihat pada wajah. Dan ternyata coklat juga bermanfaat untuk melawan penuaan kulit. Dark chocolate mengandung flavonoid yang meningkatkan elastisitas kulit dan mencegah penuaan. Lelehkan coklat dalam susu kemudian urutkan pada kulit. Lakukan dua atau tiga kali dalam seminggu untuk mencegah munculnya garis-garis halus.

3. Pencerah kulit
Manfaat coklat bagi kecantikan untuk facial. Coklat yang lazat itu boleh mencerahkan kulit. Anda boleh mencampurkan serbuk coklat dengan susu, madu, dan oatmeal. Sapukan pada wajah dan leher. Biarkan selama 15-20 minit. Kemudian, basuh dengan air untuk dapatkan kulit yang segar, bersih, dan cerah dalam beberapa minggu.

4. Detoksifikasi kulit
Serbuk coklat yang dicampurkan dengan kafein akan menjadi produk kecantikan terbaik untuk detoksifikasi kulit. Urut kulit dengan campuran coklat dan kafein itu untuk membersihkan kulit yang berminyak dan kusam.

5. Penggelapan kulit 
Kerosakan kulit sering kali terjadi akibat pancaran sinar matahari. Lindungi kulit dari sinar UV dengan mengaplikasikan coklat. Komposisi kecantikan ini mengandungi flavonoid dan antioksidan yang melembutkan dan mencegah penggelapan kulit.
 
 
Sekarang baru taw yang coklat ni bukan je sedap tapi untuk kulit pun bagus. Tapi yela, kebiasaanya kita tak pulak rajin untuk lulurkan dan manjakan kulit dengan serbuk coklat. Tak mengapa, boleh try ambil Vitamin C. Lebih mudah dan menjimatkan masa.
Kita tengok sikit apa kelebihan Vitamin C untuk kulit ??
 
 
1) Perlindungan dari matahari
Vitamin C melindungi kulit dari radikal bebas yang terhasil kerana kesan jemur pada cahaya matahari, pencemaran dan kesan merokok. Antioksida dalam Vitamin C melindungi kulit dari radiasi ultraungu dan kesan terdedah kepada cahaya matahari.

Vitamin C mengurangkan kesan sun burn disebabkan oleh radiasi ultra ungu dan seterusnya boleh menyebabkan barah kulit untuk jangka masa panjang.

2) Penghasilan Kolagen

Kolagen adalah komponen hydroxyproline dan hydroxylysine, 2 elemen untuk mengikat molekul yang menghasilkan kolagen. Ia menyebabkan kulit jadi gebu dan warna tona pada muka.

Kekurangan kolagen menyebabkan kulit kusan dan tidak bermaya. Kolagen melembapkan kulit dari dalam dan mengurangkan kedutan dan tanda penuaan.

3)  Penyembuhan Luka

Badan menggunakan Vitamin C untuk menggantikan tisu yang rosak sekaligu smenyembuhkan luka dengan lebih cepat. Luka yang lambat sembuh adalah tanda kekurangan Vitamin C. Vitamin C meningkatkan keanjalan kulit dan mempercepatkan tisu terbentuk bagi penyembuhan yang cepat.
 
Ok, itulah antara kebaikannya. Sebenarnya banyak lagi, cuma kali ni Nisa nak fokuskan pada kulit dulu. Nanti Nisa share lagi ye.
 
 
 
 

 

♥ SID : Khairunnisa
♥ ID No : 1200126
♥ SMS/WhatsApp : 012-3139439
 Emel : kieronnisa@gmail.com
♥ Facebook : Khairunnisa AB

0 comments:

Post a Comment